Tornem a analitzar algunes pel·lícules (noves i no tan noves) de la nostra cartellera, i ho fem amb un especial sobre cinema espanyol. La tardor sempre és època d'estrenes pel nostre cinema, i aquest cop tenim una comèdia i dos drames, encara que tots dos molt diferents. Hi trobareu nuvis i núvies, caníbals i malalts mentals... que us distragueu força!
"CANÍBAL", de Manuel Martín Cuenca. Aquesta és una pel·lícula elegant, visualment molt bonica i gens escabrosa ni desagradable... però tot i així deixa anar un tuf malaltís i pertorbador, tant pel seu tema com per la forma que té el director de mostrar-lo en imatges. No és estrany, doncs, que la pel·lícula es permeti fer fins i tot un petit homenatge a "Vértigo", d'Alfred Hitchcock, una altra pel·lícula malaltissa des de les seves pròpies entranyes... A "Caníbal" hi trobareu sobretot una història d'amor explicada des de la fredor i la distància, ja que en cap moment empatitzem amb el protagonista... i ni tan sols amb la seva estimada. Alguns han criticat que no hi hagi més anàlisi psicològica o una explicació més profunda del passat dels personatges... però penso que aquesta visió d'entomòleg, o fins i tot de metge forense, que adopta el director també és una aportació molt interessant. Atenció a la creació d'Antonio de la Torre, molt diferent al que estem acostumats a veure-li, i atenció també a les escenes dels assassinats, meravellosament planificades i rodades. Recomanable per a aquells que no busquin trobar sang i fetge, sinó més aviat tot el contrari.

"LA GRAN FAMILIA ESPAÑOLA", de Daniel Sánchez Arévalo. Aquest director sempre m'ha despertat simpatia i penso que ha aportat cert aire fresc a la comèdia de casa nostra, però crec que a part de la seva primera i -per a mi, almenys- millor pel·lícula ("Azul oscuro casi negro") les seves obres es veuen llastrades per un excés de tons diversos, detalls sobrants i ganes d'agradar a tothom. Tot i així, a "La gran familia espanyola" hi trobem elements que la fan entranyable (el triomf de la selecció, la projecció de "Siete novias para siete hermanos", etc), a més d'un ritme que l'alleugereix i una imatge que li aporta elegància... i, a estones, un petit rebuf d'alta comèdia. És cert que el personatge d'Antonio de la Torre, així com tot el que fa, no tenen gaire sentit; és cert també que hi ha personatges que no hi haurien de ser (el de Raúl Arévalo, sense anar gaire lluny); és cert que l'escena musical del casament és francament lamentable; etc. Però sigui com sigui, tenim personatges i històries que enganxen, així com actors que l'encerten de ple (Miquel Fernández, Patrik Criado i, sobretot, Roberto del Álamo) i d'altres que només a mitges (Quim Gutiérrez i Verónica Echegui). Un bon entreteniment i un pas més en la carrera d'un director que, a l'igual que Manuel Gómez Pereira, Fernando Colomo, Joaquín Oristrell i d'altres, està creant el seu catàleg de comèdies particular i inconfusible.
No hay comentarios:
Publicar un comentario