L'any 2009 serà recordat com un gran any pel cinema espanyol. Però no per ser un any amb pel·lícules de gran qualitat -a qui li importa ja la qualitat?-, sinó per ser un any en que el cinema i el públic es van tornar a trobar. És clar que això s'ha aconseguit enganyant al públic, ja que "Ágora" semblava més estrangera que espanyola, "Spanish movie" adoptava una fórmula que no és pas nostra i "Planet 51" robava tècniques i guionistes als americans per aconseguir un fals èxit autòcton. Sigui com sigui, tothom ha quedat content... i sembla ser que aquest maquillatge americanitzant o aquesta valentia per prova gèneres nous -cosa que em sembla molt lloable- seguirà provant fortuna durant temps.
Tot i així, el 2009 també ha estat l'any en que els grans mestres van punxar, ja fos econòmicament, artísticament, o en ambdós casos. Almodóvar no va convèncer a la crítica amb "Los abrazos rotos", una pel·lícula fallida que desgraciadament va veure menys gent de l'esperada. Trueba va fer aigües per tot arreu, tot i que els amics dels Goya l'han recompensat amb 9 nominacions. La Coixet va veure com quasi tothom es carregava el seu ambiciós -i potser pretenciós- "Mapa de los sonidos de Tokio". I per últim, Amenábar aconseguia un brutal èxit de taquilla... però es quedava a mig camí entre el pèplum avorrit i la minisèrie d'alt pressupost.
Les sorpreses van venir d'un director del que no esperàvem un èxit similar -una cosa semblant a la que va passar en el 2008 amb Fésser i "Camino"- i d'una producció hispano-argentina... que d'hispana tenia més aviat poc. M'estic referint a "Celda 211" -l'efectiu thriller carcelari de Daniel Monzón- i "El secreto de sus ojos", un altre thriller de gran factura. Les dues han estat recordades amb escreix en les nominacions dels Goya, i lluitaran -juntament amb la d'Amenábar i la de Trueba- pel premi al millor film.
Altres cintes que van aconseguir el seu lloc durant el 2009 van ser "Gordos" (8 nominacions als Goya), "Mentiras y gordas", "After" (3 nominacions), "Pagafantas" (2 nominacions) o "Yo también"(4 nominacions). Pel·lícules de característiques i ambicions diverses, però més reconeixibles pel públic -normalment escàs- que segueix el cinema espanyol.
Ara veurem qui guanya els Goya, que a totes llums sembla que ha de ser "Celda 211". De totes formes, "Agora" arrambarà amb molts premis tècnics, mentre que "El secreto de sus ojos" pot donar sorpreses. Per tant, al final és possible que hi hagi una repartició de premis força justa, lluny del desmesurat repartiment de nominacions... que han beneficiat només a unes poques i han oblidat a d'altres: la cinta d'Almodóvar o la de la mateixa Coixet. El resultat, al febrer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario