Sé que vaig un pèl retrassat, però mai és tard si la cinta és bona. I avui, precisament, us porto cinc pel·lícules que estarien entre el millor que he vist aquesta primera meitat del 2025.
EL JOCKEY, de Luis Ortega.- Sempre he tingut debilitat per les pel·lícules extravagants, amb un toc surrealista i unes imatges potents, d'aquelles que no s'obliden. "El Jockey" ho té tot. Comença amb una barreja espaterrant -cinema negre, comèdia i musical- per arribar a un missatge críptic, però molt universal: som éssers canviants, en constant evolució, que a vegades no tenim més sortida que morir -metafòricament- per poder tornar a néixer. Des del principi veiem que l'estètica és un aspecte fonamental, amb colors brillants, plans fixes de gran impacte, vestuari molt colorit, etc. També a la segona part, amb el canvi físic del protagonista, tindrem una imatge molt concreta i marcada. I és que com si es tractés de l'Orlando de Virginia Woolf, el personatge central -interpretat magistralment per Nahuel Pérez Biscayart- experimenta canvis de tot tipus per a arribar a la redempció. Entre ells, el canvi de gènere. La veritat és que la cinta no deixarà a ningú indiferent, tot i que alguns la podran acusar de buida, de simplement esteticista o de massa experimental. A mi realment m'ha fascinat i captivat a parts iguals. Tant de bo el cinema actual ens donés més sorpreses d'aquestes i no tantes obres inspirades, copiades o basades en d'altres ja existents. La originalitat, llastimosament, no es valora com s'hauria de valorar...
MOLT LLUNY, de Gerard Oms.- Aquesta ha estat una autèntica sorpresa. Una pel·lícula que tracta diversos temes i que està "molt lluny" de ser considerada només una pel·lícula Queer. És cert que l'homosexualitat latent del protagonista -del que tenim molt pocs antecedents- és un tema important, però més aviat podríem dir que la cinta va sobre l'adaptació d'un individu a tots nivells. El seu exili voluntari l'ensenya a entendre als que són diferents, a tolerar molt més del que ha fet en tota la seva vida, a viure de forma precària, a explorar una tendresa que està adormida, etc. Com veieu, es tracta de temes molt importants en una pel·lícula que ho tracta tot amb naturalitat, prenent-se el seu temps i tocant d'una gran sensibilitat cada petit aspecte de la cinta. I en quant a sensibilitat, no es pot obviar la interpretació d'un Mario Casas transformat i vulnerable. Ens agrada aquest Casas que es despulla de tot artifici per trobar -a l'igual que el personatge- una tendresa real que poques vegades ha mostrat en pantalla. L'acompanya un encertadíssim David Verdaguer, fugint també del seu rol habitual i servint-nos un personatge deplorable que cau simpàtic per desastrós... i potser també perquè en algun moment hem conegut a algú similar. A destacar la fotografia, a tots els secundaris i sobretot la direcció. L'escena amb el germà o la de la discoteca són d'una bellesa extraordinària i possiblement ja valdrien per si soles el preu de l'entrada. Un film que potser no arribarà al gran públic, però que mereixeria tots els premis que se li puguin atorgar.
SORDA, de Eva Libertad.- I vet aquí una altra pel·lícula espanyola de gran qualitat (quina gran programació aquest any la del Festival de Málaga) que sí ha tingut el reconeixement total de la crítica, i també d'una bona part del públic. Aquesta sí la veurem a la temporada de premis, però és que estem davant d'una pel·lícula més agraïda i més transversal. En el fons estem parlant de la maternitat, encara que des d'una perspectiva fins ara ignorada. Com es pot sentir una mare sorda quan la seva filla i la seva parella sí són oients? Es pot sentir apartada pel seus? Són fundats els seus gelos i el seu malestar? Hi ha un punt d'egoisme malaltís en tot plegat o es una actitud comprensible? La cinta intenta donar resposta a totes aquestes preguntes, i la veritat és que ho fa d'una forma clara i transparent, amb una mirada que tothom pot entendre... tot i les seves ombres i els seus dubtes. Potser en algun moment la cinta resultat excessivament didàctica, però les seves virtuts i la seva honestedat són realment potents i convencen des del primer minut. En aquest sentit, hi tenen molt a dir les grans interpretacions de Miriam Garlo i Álvaro Cervantes, una parella creïble que ens costarà d'oblidar... Un gran debut a la direcció d'Eva Libertad, que juntament amb la de Gerard Oms a la ja esmentada Molt lluny marcaran el nou cinema del 2025. Una molt bona notícia!
No hay comentarios:
Publicar un comentario