1/5/20

Petit Tast Cinèfil CONFINAT (III)

Arriba la tercera entrega del Tast Cinèfil del confinament. Aquest cop serà més curta (tres pel·lícules i no cinc), però és que prefereixo que no triguin a arribar les recomanacions... a part de que la oferta va minvant i un ja no sap d'on treure títols cinematogràfics d'interès, i a l'abast de tothom. Avui us parlaré de la segona part de la Trilogía del Baztán, d'una de les millors pel·lícules espanyoles estrenades l'any passat i d'una de les cintes franceses més premiades i més rellevants dels últims mesos.

LEGADO EN LOS HUESOS, de Fernando González Molina.- Després d'"El guardián invisible" ens arriba aquesta segona part de la Trilogía del Baztán. A l'igual que la primera, és una cinta entretinguda i segurament suficient per a algú que no hagi llegit les novel·les de Dolores Redondo. Però està clar que pateix del mateix mal que moltes adaptacions de grans bestsellers: la falta de profunditat i de desenvolupament dels personatges. Es tendeix a explicar totes les parts essencials de la trama (en el cas d'un thriller és molt important no deixar-se cap detall), però a la vegada no dona temps per veure què hi ha darrera de cada personatge. Les motivacions queden només dibuixades, i en aquest cas tot el rerefons mitològic és tan sols un apunt que comença amb força i es va perdent de mica en mica. Evidentment, no falta el suspens, els moments àlgids (tota la inundació del final) i la part dramàtica... tot i que ens quedem amb ganes de més. A part, l'Amaia Salazar que interpreta Marta Etura resulta correcta, però no tan interessant i turmentada com caldria. Sembla anar perduda en moltes parts de la trama, i també sembla que actuï més moguda per l'acció que per la composició interna del seu personatge. A destacar, el Padre Sarasola d'Imanol Arias i aquesta mare esfereïdora i terrible que Susi Sánchez composa amb només dues escenes.

VENTAJAS DE VIAJAR EN TREN, d'Aritz Moreno.- Soc molt fan d'aquelles pel·lícules espanyoles que van contracorrent i que, per a mi, doten d'un sentit i d'un estil únic al nostre cinema. Està molt bé fer thrillers "a cascoporro" (abans no sabíem ni fer-los) però la majoria de cops no es distingeixen els uns dels altres ni tampoc superen a filmografies, com l'americana, que porten dècades fent-los. M'encanta aquest cinema espanyol més "underground" perquè precisament es permet llicències que altres cinematografies o que un cinema més comercial no veu com a possibles. A sobre, "Ventajas de viajar en tren" juga amb una estructura dramàtica que molts catalogaran d'estranya, o d'incomprensible, i que jo considero senzillament prodigiosa. Basada en la novel·la d'Antonio Orejudo, la pel·lícula es va farcint d'unes narracions que tenen a dins altres històries, petits relats que surten de la mentida, d'estranyes al·lucinacions o de segones versions que van polint el relat original. Personatges extraordinaris i rocambolescos, situacions ridícules i surrealistes... Tot això és aquest film d'Aritz Moreno, que compta amb una gran producció i amb un repartiment que s'hi aboca en cos i ànima. Que difícil oblidar el personatge de Pilar Castro! La seva peripècia a la pel·lícula, tot i que no ha estat recompensada com caldria a nivell de premis, ja queda a la retina dels espectadors i a la galeria dels meus malsons cinèfils. Meravellosa!

RETRATO DE UNA MUJER EN LLAMAS, de Céline Sciamma.- Aquesta és una cinta subtil, delicada. Una pel·lícula que s'emparenta amb algunes cintes europees de finals del segle XX o amb "El piano", de Jane Campion. Tot i així, "Retrato de una mujer en llamas" té una personalitat pròpia i un estil que ara mateix, enmig de tantes pel·lícules clòniques, resultat fins i tot novedós.  La història d'amor entre dues dones a finals del segle XVIII serveix per elaborar un relat feminista i reivindicatiu, quasi sense voler-ho. A la vegada, el fet que una hagi d'elaborar el retrat d'una altra a partir del record i d'unes poques trobades fugisseres augmenta el romanticisme de la trama. Un romanticisme ben entès, d'aquells que apareixien a la literatura del XIX i que només s'entenen si es té en compte les condicions de vida dels amants, sempre castradores i excessivament rígides. La bellesa formal del film esdevé un personatge més, ja que el paisatge o les estances pràcticament buides per on es mouen acaben de dotar de sentit aquest film que traspua feminitat i que filma l'enamorament d'una manera que fa temps que no veiem. El final, senzillament èpic, ja mereix per si sol que reviseu una de les millors pel·lícules del 2019.


No hay comentarios: