Una altra tanda de quatre pel·lícules. Alguna està ja un pèl retardada, però no l'havia comentat i val la pena fer-ho. La resta encara estan en cartellera i les podeu gaudir. No trigueu gaire, però, ja que no són blockbusters ni films massa comercials. Duraran el que la gent vulgui que durin... tot i que ho haig de jutjar pels sis espectador que estàvem veient l'altre dia l'última de l'Elena Anaya, ja us anuncio que la cosa no és massa encoratjadora.

TODOS ESTÁN MUERTOS, de Beatriz Sanchís. Si alguna cosa es pot dir d'aquesta primera pel·lícula de Beatriz Sanchis és que és diferent, una mena de bolet dins dels cinema espanyol actual. És cert que en aquest cinema hi ha una gran tradició boletaire (és a dir, pel·lícules atípiques, brillants i de poca vida comercial) però en un moment com l'actual, en el que la producció ha baixat i s'intenta anar sobre segur, té molt mèrit construir una tragicomèdia de fantasmes, amb look dels noranta i un rerefons de "movida madrileña". Podríem dir que en el cinema americà seria més fàcil trobar un argument semblant, tot i que allà derivaria cap a la comèdia banal i aquí gira cap un drama costumista molt humà i interessant. Crec que el que la salva en alguns moments dels llocs comuns o del ridícul és precisament la mesurada direcció i la interpretació cuidadíssima de tots els seus intèrprets, que fa que els estimem i que connectem amb la seva sensibilitat especial. No cal dir que Elena Anaya torna a ser la reina de la funció (té un no sé què de la millor Victòria Abril que la fa molt gran), però no oblidem tampoc a cap dels altres actors, que tot i ser menys coneguts acaben tenint escenes formidables.
MADRE E HIJO, de Calin Peter Netzer. Poques vegades he sortit del cinema consternat, quasi en estat de xoc. Recordo que em va passar amb "Revolutionary Road" o amb "Dancing in the dark", i ara també m'ha passat amb aquesta extraordinària cinta romanesa (Os d'Or a Berlin, el 2013) que em va fer plorar en el lavabo dels cinemes, cinc o deu minuts després d'haver acabat. No sabria dir massa bé per què, ja que la història podria ser molt llunyana a mi... però veure a aquesta mare (horrible com a mare i patètica com a dona) lluitant pel seu fill i mendicant una mica d'estimació em va resultar estranyament commovedor. Suposo que l'escena final, una escena de redempció realment angoixant, va tenir-hi molt a veure. Potser també hi va a tenir a veure la interpretació descomunal de Luminita Gheorghiu i la utilització maquiavèl·lica d'una bella cançó, com és "Meravigliosa creatura", de Gianna Nannini. Desgraciadament, ja no la podré escoltar mai més d'una forma neutra... i molt menys tendra o romàntica.

No hay comentarios:
Publicar un comentario